یونجه- حبوبات- گندم در دفینه یابی

http://s8.picofile.com/file/8302024218/hub951.JPG

یکی از سمبل هایی است که از فرهنگ شمال اروپا وارد فرهنگ رم و ایران شده است. سمبل و نماد قمار و برد هستند. معمولا برروی سنگ های قبر و سنگ های روی مزارها به کار می روند.
ساختار چهاربرگی سمبولیزه شده در گیاه یونجه نیز ، نمادی از صلیب تفکر مسیحیت می باشد. این سمبل در بسیاری مواقع نمادی از حضرت عیسی نیز می شد. در یک مزار مربوط به اواخر دوره باستان، این سمبل نشانگر بازی قمار مانند فرد دفن شده است در زندگی خویش، انجام کارهایی که نیازمند جسارت بالایی بودند، غلبه بر سختی های زندگی و 300 کسب موفقیت بزرگ می باشد. در سنگ قبر انسان های بزرگی چون اسکندر کبیر فقط به چنین سمبل هایی برخورد می شود. به طور طبیعی این سمبل پول به همراه دارد. لکن همانطور که گفتیم این سمبل ها لزوما نشانه وجود پول نیستند.
فقط گندمی که به صورت سمبل ترسیم شود، مفاهیمی همچون حصد و اشیای باارزش را با خود دارد. این سمبل علاوه بر نشان دادن زندگی زراعی افراد دفن شده در مزار، اگر بر روی صخر های سنبل گندم حک شده باشد، علامت مسیحیان و یا راه زنان بوده و با خود گنجی به همراه دارد.
گیاهان دانه داری مانند گندم در جایی که اشاره شده باشند شروع به محصول دهی می کنند. به همین جهت زیر سمبل این نوع گیاهان و به ویژه گندم بایستی کنده شود. برای کشف عمق این حفاری گفته های زیادی مانند توجه به تارهای نوک خوشه گندم وجود داشته است.گفته می شود
که این تارها نیز معمولا بین 5 الي 7 عدد می باشند. بنابر همین نظریه، اگر قرار باشد که در این خصوص بررسی به عمل آید، در اینجا می توان گفت که عمق با وجب محاسبه می شود. یعنی اگر خوشه گندم 5 تار داشته باشد با احتساب 5×cm25 ، عمق حفاری ما باید 25 / 1 متر باشد. این گفته نظر رایج است./ علی عزیزیان

Phallus آلت تناسلي مرد

http://s8.picofile.com/file/8302023268/phall951.JPG

آلت تناسلی مرد که به نام Phallus آمده، اکثر مواقع در طبیعت به عنوان نماد برکت ساخته شده و در تفکرات انسانهای باستان جای مخصوص به خود داشته است.
بعضی از مردانی که قبل از مسیحیت الهه Atargatis را پرستش می کردند، خود را خادم این الهه ساخته بودند. در مراس مهای باستانی زیادی که برای نشان دادن تعلق آلت تناسلی تمام مردان به مادر خدایان انجام میشد، ابدیت حیات به سمبل Phallus نشان داده می شد. در همین رابطه، Phallus از طرف برگزارکنندگان مراسم مورد حرمت و احترام زیادی بود.
Phallus به عنوان سمبل قدرت، قوت و اقتدار تلقی می شده است. در جوامعی که به تقدس آلت تناسلی مرد اعتقاد داشتند، مراسمات زیادی نیز انجام می شد و تا آنجا که به موضوع ما مربوط می شود، Phallus در کنار مرکز مقدس قرار می گرفت.
با توجه به آنچه در بالا اشاره شد، محل قرارگیری Phallus می توان گفت که انسانی که به دنبال کمک گرفتن از محل مراسم و یا سمبل آن بوده در عین حال از این عنصر که نماد برکت نیز بوده است، طلب استعانت می نموده. این عنصر همزمان در کنار محل های زندگی و قبر انسانها نیز به طور وسیعی به کار رفته است. نشانه آلت تناسلی مرد و زن
نظر دیگر: نشانه قطعی دفینه نمی باشد. برای اینکه نشانه دفینه باشد باید داخل دره باشد .اگر داخل دره نباشد نشانه بار نیست. در داخل و وسط دره ایستاده می شود. باید به بلندترین نقطه آنجا برویم . دفینه آنجاست و در داخل سنگ گذاشته شده است

آتش:

علامت اجاق معمولا نشانگر ساختار خانواده است. لکن با این وجود، اماکن داخلی که اجاق و یا تندرها در آن کشف شده اند از اهمیت برخوردارند. آتش به معنی »Od« می باشد. کلمه Oda «اتاق » از همین کلمه O d به معنی آتش منشعب می شود. چنانچه در جایی که سمبل آتش وجود دارد، یک یا چند اتاق همراه با یک اتاق اصلی بوده باشد؛ همین اتاق اصلی محل روشن بودن آتش، گرم شدن و محل اصلی جستجوی دفينه است.
برخی معتقدند که بایستی سمبل آتش را در اطراف نیز جستجو كرد. زیرا این سمبل با انسان هایی که اطراف آن می نشستند ترسیم می شد. یک یا چند دفینه به تعداد انسان های اطراف آتش می تواند وجود داشته باشد.
به روایتی دیگر، محل وجود آتش می توانسته چیزی شبیه به یک کوره و ضرابخانه سکه جات بوده باشد، ولی برای قطعیت یافتن این احتمال بایستی در منطقه نزدیک آتش نهر و رودخان های نیز جریان داشته باشد تا آب کافی برای ضرب را تامین نماید. علاوه بر این، برای اینکه سمبل آتش علامت یک ضرابخانه بوده باشد، بایستی آن منطقه حالت مسکونی داشته و حتی قلعه ای نیز در آنجا قرار داشته باشد. همچنین نباید فراموش کرد که این نوع اماکن در آن زمان نیز از اهمیت استراتژیک برخوردار بوده و تحت محافظت قرار داشته اند.
«هستیا » که از یک طرف رومی و از طرف دیگر یونانی است، همان الهه آتش می باشد. او خواهر «زئوس » و «هِرا » است. سمبل آتش بوده و در هر خانه و معبدی نشانهای از آن وجود داشت. از این نظر اجاق یکی از گوشه های خانه و یا مرکز مقدس بود به همین سبب هرگونه سمبل آتش که در صنعت گنج یابی به دست می آید نباید مطلقا به علامت وجود دفينه در نظر گرفته شود. در مکانهایی که در دوره های نزدیک به ما ، به منزله محل اقامت مورد استفاده قرار می گرفتند،
مخصوصا در خان ههاي روميان- ارامنه مكا نهاي كه محل برپا كردن آتش و يا محل اجاق و نيز تنور نان پزي حتی همین منطق برای اماکن اسلامی و مسلمان نیز معتبر است. همچنانکه محل سوختن آتش در اجاق مهم است، قسمت بالایی محل خروج دود از خانه نیز از اهمیت زیاد برخوردا بوده و برای اختفای گنج به کار می رفته است. مثلاً در خان ههای شبیه به آنچه گفته شد در منطقه ي واقعه در كيي از استا نهاي كشورمان ، «قره داغ »، درست در زیر جایی که فرد نانوا می نشست، یعنی در یک قدمی اجاق، کوزهای پر از طلا که با چنین تفکری دفن شده بود، از زیرزمین بیرون آورده شد. با تمام اهمیت محوطه مربوط به اختفای دفينه در محل وجود اجاق همزمان باید اضافه کنیم که محل اختفا به طور کلی با تفکر و منطق انسانها در ارتباط بوده است./ علی عزیزیان

چراغ پیه سوز در گنج یابی

http://s9.picofile.com/file/8301162418/piy951.jpg

سمبل چراغ در گنج یابی از اهمیت بالایی برخوردار است، در جایی که یافته شود، به طور یقین به معنای وجود یک دفينه و یا محل اختفای آن است. چراغ که در زمانهای قدیم از روغن و بعدها از گاز و چیزهای مشابه پر می شده است، علامت یک اتاق است که داخل آن را پر کرده اند. شما بایستی راه ورودی این اتاق، تو پر را پیدا نمایید. این کار نیز با نور چراغ مشخص می شود. نور چراغ هر مسیری را که روشن کند، بایستی در آن سمت جستجو کنید. نوری که به سمت بالا تمایل داشته باشد، به معنی ورود به اتاق از سمت بالاست. روی این ورودي ها احتمالا با گل و شاخه های درختان پوشیده شده است.
نور چراغ از یک جهت دیگر نیز اهمیت دارد. چنانچه نور چراغ با هدف روشن کردن یک جهت بوده باشد، اشاره به یگانه بودن ورودی اتاق دارد. ولی اگر نور چراع، به صورت شعبه دار ترسیم شده باشد، به مفهوم دو ورودی مجزا از هم خواهد بود. دستگیره چراغ جایی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. اگر دستگیره مانند شکل بالا از یک کمانه توخالی عبارت شده باشد، به معنی یک اتاق بوده و در جایی هموار است. اگر قسمت میانی دستگیره سوراخ نبوده و تماما به صورت پر شده باشد، در این حالت احتمالا در اطراف یک مورد تل خاكي قرار دارد.
یکی از اشکالی که در این مورد حرف برای گفتن دارد، وجود یا فقدان یک درب بر روی چراغ می باشد که خود نشانگر وجود تل خاكي است. در صورت وجود درب بر روی چراغ وترسیم آن به صورت یک دایره شبیه توپ، آن نیز بسیار قریب به یقین علامت وجود یک تل خاكي می باشد. علاوه بر این، علایمی هم که بر روی سمبل چراغ پیدا شده مشاهده می شوند، بایستی با دقت مورد بررسی قرار گیرند، اشکال و علایمی که در اینجا آورده شده اند، به طور یقین حاوی اطلاعاتی در مورد فرد آرمیده در تومولوس)تل خاكي(، هویت و هدایایی است که به همراه خود دارد.
ضمنا، تصویرنگاری برآمده و یا کنده کاری شده بر روی سمبل چراغ نیز دارای علایم فراوانی بوده و باید به عنوان سرنخی از گنجینه مخفی ملاحظه و بررسی گردند. علامت چراغ، از آخرین سمبل هایی است که برای دفينه ساخته می شود. علایم دیگری هم در فواصل دورتر منطقه قابل کشف است. از چنین علایمی می توان به سمبل های آتش و تیر (فلش) اشاره کرد. همراه با این علایم، سمبل چراغ نیز لازم است./ علی عزیزیان

معادن سنگ در دوران باستان

آثار بجا مانده از معادن برش سنگ بسیاری از جستجوگران گنج را فریب داده و فکرشان را مشغول می کند. بعضی وقت ها انسانها این شکل ها را یک پله ، یک صندلی و یا به شکل کانال تعبیر می کنند. همانطور که می بینید اینها آثار بجا مانده از برش سنگ می باشد

http://s9.picofile.com/file/8300574126/madan951.JPG

http://s8.picofile.com/file/8300574142/madan952.JPG

تصاویری از معدن سنگ و برش سنگ

http://s9.picofile.com/file/8300574176/madan953.JPG

http://s8.picofile.com/file/8300574192/madan954.JPG

بیشتر مواقع این سنگها از معدن تا ده ها و حتی صدها کیلومتر دروتر حمل می شد. همانطور که در این نوع معادن می بینید فقط آثار بجا مانده از برش ، هسته سخت بجا مانده از برش و شکل های مختلفی که پیدا می شود نشان دهنده انسان هایی هست که در معدن کار می کردند.
در اطراف بسیاری از معادن سنگ ، قبر کارگرانی که هنگام کار می مردند می تواند پیدا شود. ولی در هیچکدام از این قبر ها هدایای با ارزشی وجود ندارد. علاوه براین ، برای بر آورده کردن نیاز های آب ، چاه آب و مخزن آب هم میتواند پیدا شود./ علی عزیزیان بیشتر →

فرق بین حکاکی های ردیفی و برش سنگ چیست

http://s8.picofile.com/file/8300476634/radi951.JPG

با نگاه به تصاویر شباهت حکاکی های ردیفی و برش سنگ در دوران باستان را خواهید دید. اگر حکاکی های ردیفی نظم داشته باشد ، و اگر اسکنه کناره های حکاکی را خراب نکرده باشد در اطرف نشانه سطح زمین و دیگر عناصر مساعد باشد نشانه قبر است. ویا اگر کناره های حکاکی ردیفی ترک و خراب شده باشد. مانده های برش سنگ از دوران باستان می باشد.(کاوش نمی کنیم)
حالا حکاکی های ردیفی را ببینیم. همانطور که در تصویر پایین هم می بینید حکاکی های ردیفی بصورت منظم هستند

http://s8.picofile.com/file/8300476650/radi952.JPG

به این دو تصویر نگاه کنید و فرق بین دو نمونه را ببینید
حکاکی تصویر بالایی با دقت و منظم درست شده و کناره های آن صاف می باشد. و در تصویر پایینی اوستا با تمام قدرت ضربه زده کناره هایش ترک خورده و منظم نیست. وقتی در اراضی با شکلی روبرو می شوید نه نشانه قبر است و نه نشانه دفینه ، بیشتر اینها طبیعی و هیچ هستند.
دانش تنها عنصری هست که هیچ نیست./ علی عزیزیان

http://s9.picofile.com/file/8300476676/radi953.JPG

نحوه برش سنگ در دوران باستان

http://s9.picofile.com/file/8300476700/radi954.JPG

http://s9.picofile.com/file/8300476718/radi955.JPG

http://s9.picofile.com/file/8300476734/radi956.JPG

نشانه قلب

http://s8.picofile.com/file/8300228350/bag951.JPG

قلب : شکلی است که از خیلی گذشته های خیلی دور به امروز رسیده است. در هر جامعه ایی، نشان اعتقاد، محبت و احترام می باشد. در مسیحیت، روی سنگ قبرها مشاهده میشود. به این معنا می باشد که : زندگی کرد و مرد، ولی قلبی پاک از خودش بر جای نهاد. به معنای مخفی گری نیز استفاده میشود. موضوعی که در زمینه دفینه یابی به ما مربوط می شود این است. مزار و هدیه های پنهان شده اش، با یک بررسی دقیق و جدی قابل یافت می باشد./علی عزیزیان

طلسم در دفینه یابی چیست؟

http://s9.picofile.com/file/8300011118/buyu951.jpg

در دفینه یابی این دورغ های استخوان دار را رها کرده از عقل و فکر خود استفاده می کنیم . و فعالیت خودمان را با حقایق علمی شروع می کنیم .
مسلمان مثل یک بت پرست رفتار می کند ، باید کار کرد ، کار کردنمان را هر روز باید مدرن تر کرده و این را مثل یک وظیفه برای خود بدانیم و باید اینطور رفتار بکنیم. اگر از نظر مقصود و هدف به باستانشناسی و دفینه یابی نگاه کنیم فرق زیادی باهم ندارند. دفینه یاب مدرن دنبال یک سری حرفهای پوچ که در عقل و منطق انسان نمی گنجد وقت خود را تلف نمی کند و با استفاده از قواعد اصول و روش کار علم باستانشاسی فعالیت خود را شروع کرده و به همان صورت کار خود را تمام خواهد کرد. در غیر اینصورت بجز از دست دادن ، وقت ، مال ، قدرت کار کردن و تخریب آثار باستانی هیچ چیزی عایدش نخواهد شد.
دین اسلام تا به امروز این نوع باور را به شدت رد کرده و این نوع اعتقاد را در بین 10 گناه کبیره شمرده است. باز هم در داده های در حال پیشرفت امروزی نیز این نوع اعتقاد را قبول ندارد و در دنیای علم نیز عقیده بر این است که به هیچ عنوان نمی تواند با واقیعت در ارتباط باشد و با شدت این موضوع را رد می کنند/ علی عزیزیان

http://s9.picofile.com/file/8300011142/buyu952.jpg

سکه های تقلبی چگونه تشخیص داده می شود ؟

http://s9.picofile.com/file/8299870792/sekke951.JPG

پاتین موجود در سکه واقعی، با موادی مثل لیمو، الکل، اسید، و سرکه می تواند از بین برود. پاتین موجود بر روی سکه تقلبی با دستمال خیس به راحتی پاک می شود، این روش عملی و آسان می باشد. پاتین های یافت شده از روی سکه های واقعی، به رنگ سبز جلبکی و دودی می باشد، در سکه های تقلبی اینطور چیزی نمی باشد. سکه واقعی در کف دست لیز می خورد، ولی تقلبی به آن می چسبد و یا لیز نمی خورد.
سکه های تقلبی به کمک موارد زیر قابل تشخیص می باشند :
1- اگر بین وزن و نوعشان ناهماهنگی وجود داشته باشد.
2- صدای آلیاژ ( صدای تین ماده)
3- خطای کم موجود در نوشته ها (از الفبای دوران باستان نباشد)
4- اضافات پرس (در دوران باستان، در سکه ها اضافات پرس وجود ندارد، اشکال کمی پاک شده می باشند)
5- کیفیت ریخته گری (بین ریخته گری معدن دوران باستان، و ریخته گری امروزه تفاوت وجود دارد، اگر با ذره بین نگاه شود، روی سکه لکه های سیاهی وجود دارد)
6- پاک شدگی های روی حروف. (کمی پاک شدگی و یا در حدی که بشود با ذره بین خواند.)
7- پوشش های غیر واقعی (هنگام ساخت قالب های سکه ها با دست جای خراش می ماند، ولی در پوشش ها این خراش ها وجود ندارد، با ذره بین مشاهده می شود.
8- پاتین تقلبی که بعدا رویش ایجاد شده) پاتین : در نتیجه ماندن ماده در خاک اکسیدی که ایجاد می شود. این اکسید شدگی امروزه به صورت تقلبی در حال ساخته شدن می  باشد. با نوک چاقوی فولادی کنترل می شود، اگر کنده شود جعلی می باشد، اگر کنده نشود و موارد دیگرش نیز درست باشد، جعلی نمی باشد.
9- بی ربط بودن شکل های روی آن با تاریخ (اشکال روی سکه ها، و نوشته ها، باید یک مجموعه تاریخی را تشکیل داده و به هم مربوط باشند.)
10- تفاوت رنگ آلیاژ
11 – تثبیت مهم : یک سکه 250 ریالی قدیم و یک سکه را در دستتان بگیرید و آنها را همزمان بر روی زمین سفت رها کنید، تفاوت صدا، یعنی صدای تین، تقلبی بودن یا نبودن سکه را مشخص می کند./ علی عزیزیان

لاپیا چیست؟

http://s8.picofile.com/file/8299765050/lapya951.jpg http://s9.picofile.com/file/8299765118/lapya953.jpg

در علم جغرافی، به کوچکترین شکل فرسودگی کارستیک گفته می شود. شکلهایی که به دلایل مکانیکی و اتمسفری در قسمت های بیرونی سنگ ها تشکیل می شود. هر چقدر لاپیاها واضح تر باشند، خلوص پلمه سنگ بیشتر می باشد. لاپیا در پلمه سنگ هایی که تراورتن، رس و سنگ آهک به وفور وجود دارد، ایجاد نمی شود. در سنگ آهک دولوموتیک، لاپیاها به میزان کمی تشکیل می شوند.

http://s9.picofile.com/file/8299765084/lapya952.jpg
ماده هایی که سنگ ها را تحت تاثیر قرار می دهند:
از اسید، آب، شرایط اتمسفری، تغییرات مکانیکی و گیاهان می توانند تاثیر بگیرند. اسید بر سنگهای ماگکاتیک تاثیر زیادی ندارد. در سنگهای رسوبی تاثیر بیشتری دارد. ممکن است شکل آنها را تغییر دهند.
اثرات آب : به دو گونه زیر زمینی و روی زمینی تقسیم می شود. اثرات جوی اثرات آب و هوایی را در بر گرفته و بر روی تغییرات اثر می گذارد. تغییر شکل مکانیکی به گسل ها و طاق ها تبدیل می شود. سنگ ها را می شکند. گیاهان تاثیر خود را با ریشه هایشان می گذارند.
تاثیرات آب : در مناطقی که باران فراوان می باشد، سنگ ها از نظر فیزیکی و شیمیایی تاثیر می پذیرند. همانطور که تاثیر پذیری ممکن است در جهت کم کردن جرم باشد، می تواند در جهت زیاد کردن آن نیز باشد. مخصوصا با پر شدن آب در ترک ها، در زمستان بر اثر یخ زدن، دوباره باعث ایجاد ترک شده و پهن شده و باعث ایجاد لاپیا می شود.
تاثیر آب های روی زمین : با یخ زدگی، فرسایش، و زیادی بافت گیاهی، خودش را نشان می دهد.
ولی آبهای زیر زمینی : در صخره ها حجم آب فضای خالی شروع به افزایش می کند. انحلال سیمان، خرابی مواد معدنی، در اثر افزایش شکاف در سنگها موجب کاهش مقاومت می شود. در مناطقی از توپوگرافی که سخت می باشد قدرت فرسودگی آب در حال افزایش می باشد. در نتیجه حلقه های دایره ایی پلمه سنگ ها، حکاکی های گرد و خیلی زیبایی باز می کنند./ علی عزیزیان

http://s8.picofile.com/file/8299765192/lap951.JPG

http://s8.picofile.com/file/8299765234/lap952.JPG

http://s8.picofile.com/file/8299765276/lap953.JPG

http://s9.picofile.com/file/8299765300/lap954.JPG